Je bed niet uit kunnen komen en je compleet uitgeput voelen. Huilen van extreme moeheid en vaak ook last hebben van onbegrip uit je omgeving. Leven met het Chronische Vermoeidheidssyndroom (of CVS) is erg verdrietig, zwaar en eenzaam. Door aan de slag te gaan met jouw voeding, voedingssupplementen en leefstijl kun je de strijd aangaan met deze nare en vaak onbegrepen aandoening.

In haar boek ‘Diagnosis and treatment of Chronic Fatigue Syndrome‘ beschrijft Dr Sarah Myhill MB BS de aandoening CVS als een klinische verzameling symptomen die meerdere oorzaken kunnen hebben. Het blijkt in de praktijk een aandoening die vaak lastig is om te diagnosticeren. Zo kunnen de symptomen van CVS onder meer op bijvoorbeeld de ziekte van Lyme lijken of op een depressie.

Wanneer je CVS echter als een depressie gaat behandelen (d.m.v. bijvoorbeeld antidepressiva) wordt de oorzaak van jouw klachten niet effectief aangepakt.

Bij CVS werkt jouw chemische fabriek niet meer goed- je hebt te weinig beschikbare energie waardoor jouw organen minder goed functioneren en jij last kunt krijgen van onderstaande symptomen. Jouw fabriekje kan weer gaan functioneren door een gerichte aanpassing van voeding, leefstijl en interventie met specifieke voedingssupplementen.

Het herstel van deze aandoening is vaak langdurig maar zeker niet onmogelijk. Met voeding, voedingssupplementen en aangepaste leefstijl kun je jouw lichaam goed ondersteunen in jouw herstelproces.

Mogelijke symptomen CVS:

– slecht uithoudingsvermogen, zowel mentaal als fysiek- d.w.z. je kunt dingen wel oppakken en doen maar je raakt snel vermoeid.

-uitgestelde vermoeidheid: de symptomen houden 24-96 uur aan wanneer je over je grenzen bent gegaan.

– hoofdpijn

– algehele malaise

– spierpijn

– slecht korte termijn geheugen

– terugkerende infecties

– stemmingswisselingen

– keelpijn

– vergrote lymfeknopen in hals of bij oksel

– ‘Brainfog’

– moe wakker worden

– pijnlijke gewrichten

– overgevoeligheid voor licht en/of geuren

Ik pas orthomoleculaire therapie in fasen toe zodat jouw lichaam zijn zelfherstellend vermogen weer kan aanspreken.

Orthomoleculaire therapie bij CVS richt zich primair op het herstel van de energie (Adenosinetrifosfaat/ATP) -maker van jouw lichaam, namelijk de mitochondriën. Wel 95% van onze dagelijkse cellulaire energieaanmaak vindt plaats in de mitochondriën! Deze cellulaire energieaanmaak is noodzakelijk voor elk biochemisch lichaamsproces.

Doordat je te weinig mitochondriën hebt of slecht functionerende mitochondriën kun je last krijgen van bovengenoemde symptomen.

Een kapotte (afwezige) of aangetaste oplaadkabel zorgt voor een leeg apparaat of een apparaat wat bijvoorbeeld maar op 60% energie blijft hangen.

Er zijn specifieke diëten die effectief zijn gebleken bij de behandeling van CVS. Wanneer ik jouw voeding aanpas hou ik als orthomoleculair therapeut natuurlijk zoveel mogelijk rekening met jouw specifieke dieet-voorkeuren/mogelijkheden.

Naast een aangepast dieet richt de orthomoleculaire therapie zich op het ontgiften van het lichaam en herstel van de reeds ontstane schade aan het lichaam (verstoord immuunsysteem, haperende hormoonklieren en een verminderde werking van de lever- de ontgiftingsmachine van jouw lichaam).

Leefstijl aanpassingen van stressvermindering/betere coping met stress, toxine-check in jouw lichaam en omgeving en focus op jouw slaappatroon horen hier ook bij.

Het herstel van CVS is geen makkelijke opgave, maar gelukkig zijn er binnen de orthomoleculaire geneeskunde veel mogelijkheden om jouw lichaam weer op de goede weg te helpen.

Herken jij je in de CVS-symptomen en wil je jouw klachten eens aan mij voorleggen? Dat kan!

Maak een afspraak via info@eatandsea.nl of boek jouw sessie via de bookingstool op de website. Je mag ook altijd even bellen voor overleg: 06-13015012 of een kennismakingsgesprek inplannen via de bookingstool.

Je kunt ook met mij afspreken in de Aldlanfysio praktijk in Leeuwarden.

Annet

Bezoek hier mijn website