Integrale Fysiotherapie en Oefentherapie

THERAPIE OP MAAT – Een fysiotherapeut levert maatwerk. Geen enkele patiënt is hetzelfde. Daarom wordt bij iedereen individueel bekeken welke behandelmethode de voorkeur heeft. Er bestaan verschillende mogelijkheden. De meest voorkomende therapieën zijn:

Bewegingstherapie

Deze behandelmethode wordt ook wel oefentherapie genoemd.
Doel ervan is bijvoorbeeld het beïnvloeden van de bewegingsmogelijkheden van gewrichten, het vergroten van de spierkracht, aanleren van een betere houding, een beter even- wicht of een betere ademhalingstechniek en het leren ontspannen. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van trainingsapparatuur. Voor een goed resultaat is thuis oefenen essentieel.

Massage

Massage is al sinds eeuwen een hulp- middel tegen pijn. Doel van massage is, naast pijndempen, het bevorderen van de bloedsomloop in de weefsels en het verminderen van de spierspanning.
Massage ofwel ‘aanraken’ is dus een van de oudste manieren van genezen. Als iemand zichzelf stoot, wrijft hij automatisch over de pijnlijke plek. Bij verdriet wordt iemand omhelsd om te troosten en baby’s die niet voldoende worden aangeraakt, ontwikkelen zich minder snel.

Volgens onderzoek zijn warmte en aanraking helend omdat daardoor onder meer de hoeveelheid oxytocine toeneemt. Dit hormoon, ook wel het ‘knuffelhormoon’ genoemd, stimuleert een vredig en rustig gevoel. Het bevordert dat de spieren zich ontspannen en verlaagt de bloeddruk.

Principe
Massage is gezond omdat het uiteenlopende positieve effecten op het lichaam heeft. Zo activeert het de bloedsomloop, verlicht het pijn en ondersteunt het de lymfestroom die zorgt voor een optimale afvoer van afvalstoffen. Volgens sommige bronnen heeft massage(therapie) invloed op meerdere lichaamssystemen:
De spijsvertering.
De ontlasting.
De ademhaling.
De lymfeklieren.
Hormoonstelsel.
Het zenuwstelsel.
Het hart en de bloedvaten.

De huid
De huid is het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Het beschermt tegen invloeden van buitenaf en vormt een natuurlijke barrière tussen de binnen- en buitenwereld. Daarnaast staat iemand via zijn huid in contact met zichzelf, zijn gevoel en met anderen. De huid kan veel over iemand vertellen. Bijvoorbeeld wat iemand eet, hoeveel hij slaapt, hoeveel vocht hij binnenkrijgt en hoeveel stress hij te verduren heeft.

Stress en spanning blokkeren de doorstroming van energie en doorbloeding. De belemmering van deze doorstroming en doorbloeding kan leiden tot:
Vermoeidheid.
Een zwaar gevoel.
Bewegingsbeperkingen.
Verhoogde spierspanning.
Een verminderde soepelheid van spieren.
Een grotere kans op overbelasting en blessures.
Daarnaast kunnen gifstoffen zich in het lichaam ophopen hetgeen ook weer een hele serie klachten kan veroorzaken.

Spanning
Bij spanning voelt een aanraking heel anders aan dan wanneer iemand in een ontspannen toestand is. Door te veel stress kan iemand zichzelf verliezen in de buitenwereld en is het soms moeilijk om bij zijn eigen gevoel en grenzen te komen. Daardoor kan iemand het gevoel hebben de wereld op zijn schouders te dragen.
Er zijn diverse massage vormen en technieken.

Fysiotechniek

Onder fysiotechniek vallen onder meer warmtebehandeling, ijspakking, elektro- therapie, lichttherapie en geluidsgolf- therapie. Deze technieken worden vooral ingezet om weefsels te laten herstellen en pijn te verlichten. Deze therapieën kunnen apart of gecombineerd worden toegepast. Wat doet de fysiotherapeut? Fysiotherapie is een medisch beroep. Fysiotherapeuten kunnen op verschillende gebieden in de gezondheidszorg werkzaam zijn. De deskundigheid van de fysiotherapeut kan ook gebruikt worden voor consultatie en voorlichting, waarbij een meer preventieve doelstelling nagestreefd wordt. In de beroepsomschrijving van de fysiotherapeut staat het bewegend functioneren van de mens centraal. De fysiotherapeut onderzoekt hoe zijn patiënt in het bewegend functioneren gehinderd wordt en analyseert welke factoren daarbij een rol spelen. Een gemeenschappelijke visie op ziekte en gezondheid dient daarbij als uitgangspunt. Men zou de mens kunnen beschouwen als “een eenheid van lichaam en geest in een voortdurende interactie met zijn omgeving”. Eenvoudiger gezegd: de mens moet met alles, wat hij voelt, weet en kan, in staat zijn zich aan te passen aan zijn omgeving als dat nodig is, of zo nodig kunnen ingrijpen. Men zou dat het zelfherstellend vermogen kunnen noemen. De fysiotherapeut zal, in samenspraak met zijn patiënt, analyseren waarom het zelfherstellend vermogen verminderd is. In deze opvatting over ziekte en gezondheid maakt de fysiotherapeut de zelfherstellende mogelijkheden en vermogens van de patiënt voelbaar. Hij is vergelijkbaar met een ‘coach’, een behandelaar en begeleider die op weg naar herstel, motiveert, informeert en adviseert. In onze praktijk beschikken we ook over pijnbestrijdingsapparatuur A.P.S

Onze slogan is :

“Persoonlijke begeleiding is onze zorg”

IMG_1993.PNG