DryNeedlingDry Needling en Myofasciale triggerpoint therapie:

In Canada en enkele delen van Amerika maakt Dry Needling al langer deel uit van de fysiotherapie. Ook Zuid-Afrika, Australië en Nieuw Zeeland en een aantal landen van Europa is inmiddels Dry Needling in de fysiotherapie geintroduceerd. In Europa zijn dat o.a. Ierland, Noorwegen, Zweden, België, Zwitserland en Spanje.

Dry Needling is een ‘evidence based’ therapievorm gericht op het snel de-activeren van pijnlijke triggerpoints in Myofaciale Pijn Syndromen (MPS).
Het effect van Dry Needling is, dat het aanprikken van pijnlijke Myofaciale Triggerpoints (MTrP) een Local Twitch Respons (LTR) geeft, een lokale spierreactie of schok in de spier, direct gevolgd door een ontspanning in die spier.

Het opwekken van een LTR (spierreactie) is het doel van de behandeling, waarmee de vicieuze cirkel van spanning en pijn als reflex wordt doorbroken. Daardoor is een pijnlijke beperking door de spierpijn direct opgeheven en kan de spier de normale functie weer aan, zowel in rek als ook in kracht.

In de fysiotherapie zijn MPS en MTrP’s al geruime tijd bekend en worden deze behandeld met massage fysiotechnische applicaties en gerichte oefeningen.
De LTR of spierschok wordt daarmee zelden opgewekt.
Dry Needling blijkt daarin effectiever te zijn.
De behandeling van triggerpoints met de klassieke fysiotherapeutische mogelijkheden is voor het opheffen van een MPS minder effectief gebleken en vergt vaak meer behandelingen dan wanneer men de MTrP’s met Dry Needling aanpakt.

Bij het aanprikken van een actief triggerpoint vindt de reactie direct en reflectoir plaats. Meestal geven mensen aan dat de typisch uitstraling van pijn even wordt gevoeld en is hun bewegingsuitslag direct verbeterd. Soms is er een korte periode van nawerking. Dit duurt hooguit 2 dagen en daarna is de spierfunctie veel beter dan voorheen.
In die zin is Dry Needling een zeer waardevolle en bijzonder effectieve behandeling.